tittitherese.blogg.se

Om livet och levernet på bondvischan. Om djurena, studierna och ja, livet helt enkelt.

Rom <3

Äntligen blev då resan till Rom av !
 
 
Det är så länge sedan sist att mitt mattahuvud inte vill få till det, men efter nogranna uträkningar kom vi fram till att det är 27 år sedan myntet kastades i Fontana di Trevi för att försäkra en ny resa till Rom.. Ny resa blev det ju, men 27 år !!
Däremellan har jag ju nog varit och hälsat på mamma till Capri några gånger, men det är 10 år sedan sist . Sjukt länge sedan. Alldeles för länge sedan.. Det måste bli ändring på det!
 
Ändring ska jag försöka få till, vi är nämligen bjudna på bröllop till Capri nästa år. Det skulle vara finfint att fara , hela familjen !
 
Italienare är ett underligt folk. På onsdagen när jag kom dit var det kanske +20 grader, härligt soligt och vårigt !!
Vad gör då de infödda?? Jo, dom går omkring i stopparock, pipo och halsduk, på riktigt !!??!!!
Det blev bara lite bättre när det blev varmare. På söndagen var vi på marknad, det var 27 grader, och visst gick endel omkring med ylleduffel och halsduk då med.
 
Varför har vi inte sådana Porta Portese marknader även här?? Det fanns allt där. Allt från underbara gamla linneskåp till tingeltangel man inte gör ett dyft med.
Förköpte mej nästan på "arbetsunderkläder" , bekväma BH:ar som hålls på .. Här köpte jag 2 för 25 euro.. Där köpte jag säkert 10 stycken för 20.
( Härliga linneskåp !! och Naturligt vis såg mina "hönsögon" dessa härliga pastaburkar :)  Kolla alla täckjackor,  tänk er att det var 27 grader varmt !! )
 
På torsdagen gick vi som turister, sökte Fontana di Trevi halva dagen. Vi kom enligt mamma från fel håll, så det var svårt att hitta.. Men vad gjorde det, vädret var helt ljuvligt! Kunde knappt tro att det bara 3,5 timmars flygväg bort från 20 cm snö och skitkalla nätter finns ett sådant paradis där solen skiner från en knallblå himmel, fåglarna drillar och det är 25 grader varmt. Rena rama himmelriket om ni frågar mej.
( Visst är det vackert!! Helt klart värt allt sökande. Dessutom var det ju av högsta prioritet att kasta i ett nytt mynt, med  högra handen över vänstra axeln var det tror jag .)
 
( Pantheon var en märklig kyrka med ett stort hål i taket, och småhål i golvet för vattnet att rinna ut när det regnar .
Sedan var det ju den magnifika byggnaden som jag inte kommer ihåg namnet på)
 
 
Jag passade på att fylla år medan jag var där, vi gick på restaurnag och jag åt spaghetti alle vongole. Åh så gott!
Det är ett matminne jag har från ganska liten. Vi satt på Marina Piccolas restaurang med mamma och jag åt de där vongolena..
( Den här härliga lilla hönan har min syster sytt ! Gallina Josephina GambeLunge !! <3  )
 
5 dagar gick ganska fort, men de var klart bättre än inga dagar alls. Så jag var helnöjd med min resa.
 
Det är bara det att när man skall hem igen tror man ju att hjärtat skall brista.. Jag har lessamt efter mamma och Valentina..Men kanske ses vi redan nästa sommar!! Hoppas verkligen det!
 
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Tina
skriven :

Vad roligt att du hade varmt och skönt på din resa och fina bilder har du fotat. Bröllop på Capri låter fint, håller tummarna att resan blir av.

Svar: :) Det skulle vara UNDERBART !
Titti