tittitherese.blogg.se

Om livet och levernet på bondvischan. Om djurena, studierna och ja, livet helt enkelt.

hejhopp

Här händer det minsann inget. Och ändå är det full rulle och nåt skall göras hela tiden.
 
Idag står det Day 2 på äggkläckaren. Av de 7 äggen det fanns i början finns bara 3 kvar :( .
 
Alla 3 araucanakorsningsägg hade dött mitt i utvecklingen. Det var synd för dem väntade jag extra mycket på. Sedan var det ett marans ägg som inte alls var befruktat från början.
Hur de kan vara renrasiga maraner som lagt äggen skulle jag vilja veta. De lägger vackert mörkchoklad färgade ägg, riktigt riktigt mörka. Men dessa är som vilka bruna som hels..
Bara det nu blir någon kyckling är det väl till att vara nöjd. Skulle verkligen vilja ha en gegen kläckare om nu ingen av hönsen vill lägga sej för att ruva.
De kostar dock ca 200 euro för en liten skit där det bara får plats med 7 ägg. Skulle vilja ha en 12-20 äggare :)
 
Jämfört med det andra som upptar nästan all min hjärnverksamhet för tillfället är 200 en prupp i Sahara.
Jag kan absolut inte, jag vill understryka KAN INTE hjälpa det, att jag VILL ha en egen häst. Det är en helt absurd tanke att sätta en massa tusenlappar på dröm islandshästen för att sedan stalla upp den för flere hundra i månaden.
Men gud hur givande det skulle vara. Jag minns känslan, då jag hade Vidja ännu, att efter jobbet köra till stallet och rida ut. Inget kan vara mera avslappnande. Det var så himla skönt att koppla om jobbhjärnan till  off.
Man kände verkligen att man levde då!!
Jag har kommit fram till att en stor del av hästandet är det sociala umgänget man får i ett större stall med likasinnade människor. Tänk att efter ridturen ta en kopp kaffe tillsammans och resonera över hästens dagsform. Jag lovar, det var helt sjukt härliga tider.
Jag tycker kanske det är lite tråkigt att ha hästen i ett litet stall och sällan ha någon att rida ut med. Men det skulle ju vara att föredra framför ingen häst alls,tror jag. jag är faktiskt inte helt säker här..
Men för att detta skall kunna äga rum så skulle det verkligen behövas minst 7 rätt på lotto.
 
I växthuset har jag på prov sått bönor och ärter. Med tanken att sätta ut dem bara nätterna blir varmare. Man får fortfarande skrapa bilrutan på morgonen här !!!
I morgon kanske jag kastar ut alla plantor och hänger kycklingarnas värmelampa i taket tills nattfrosten åtminstone är över. Kanske man borde prova en natt utan plantor, om värmelampan inte fixar tillräckligt med värme. Tror dock att den gör det. Förr om årena har jag värm upp med värmeljus på nätterna då det varit risk för frost efter utplanteringen.
 
Det om livet på bondvichan tills vidare.. I väntan på lottovinsten..
ha det !
 
Här är det ännu 7 ägg. Alla de där blå-gröna dog :(
Tuppen Nugget i väntans tider. Väntan på A) nån som  vill ha honom, eller B) hamna i grytan :(
Fina tuppen Maj, ännu utan ett manligare namn med sina fruar Priscilla till höger, hon som värper himmelsblåa ägg <3 och Tweety.
 
Och här en  Skrållan  med blick som kan döda :)
 
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 En som tittar in i bland
skriven :

Hej..brukar läsa din blogg...och känner precis som du suget efter en egen häst... Har haft en häst på ylläpito med en kompis och det är nig en bra lösning då delar man på allt tid och pengar...min drönhäst är en snäll skogsmulle typ kallblod. Var på och såg på hopptävling idag och och det hjälpte ju inte precis att önskan blev mindre ;)

Svar: Hej du!trevligt med obekanta som läser bloggen :)
Jag har inte uppdaterat på tid och evighet, just för att alla mina vakna stunder gått åt till att dregla efter nån häst ;)
DEt är en fruktansvärd sjukdom, hästfebern när den sätter in!!
Titti