tittitherese.blogg.se

Om livet och levernet på bondvischan. Om djurena, studierna och ja, livet helt enkelt.

Julmat på finska..

Idag har jag lagat både morots och kålrotslådor :) Och fyy vad det är gott och doftar jul ! Köpte mina lådor färdiga i många herrans år, direkt från butiken. Dom var inte så goda och kom ju aldrig ihåg från år till år, vilken tillverkare som hade de bättre. Så häftig är jag inte att jag skulle köpa ,eller varför inte odla rötterna och sedan tvätta, skala, skära, koka, passera... Nä, jag började laga egna lådor efter att ha fått upp ögonen för de grymt fiffiga färdigpurèade rötterna, finns att köpa fixa och färdiga i ett kilos förpackningar, bara att röra ihop och sätta i ugnen. Det finns både morot, kålrot, potatis, batat och rödbetspurè. Potatislådan måste dock lagas av egna potäter ;) (Och rödbetspurèn vet jag inte vad man skall ha till...) Rosollen har jag också gjort själv de senaste åren och smaken är nog bättre än den köpta fast det nu inte är så stora fel på den heller. Jag har många gånger funderat på hur vi i Finland verkar ha en helt annan menû på julen än tex i Sverige, som ändå ligger "vägg-i-vägg". Vi har då lådorna och skinkan som steks i ugnen, inte kokas. Sill och fisk har de ju i Sverige också. Men det jag har grunnat på är hur prinskorvarna hamnat på julbordet??? Janssons frestelse är ju gott, men det äter man ju vilken tid på året som helst, eller är det bara på julbordet den förekommer.. Den som har lite utforskar anda skall absolut prova på lådorna, redan i år! De är goda, med skinkan..Som man till äventyrs kan steka i ugnen?? Vi har faktiskt kokat skinkan på äkta svenskt manèr några år. Gubben jagade kastrull en hel dag men hittade till sist en 12 liters som en liten 3-4 kilos skinka ryms i.. Det var gott, första och andra året. Men sedan gjorde jag nåt fel, för skinkan var äckligt vattnig , usch ! Jag gillar när det är torr och bara smular sönder.. Oj , halleluja för julmat!! Det är ytterst underliga maträtter, dom är sååå gooda på julafton, goda på juldagen, men redan på julannandag börjar man längta efter nåt helt annat. Och sedan klarar man sej finfint till nästa december igen. Brukar ni göra julmaten hemma eller köper ni färdigt ? Här skulle en bild på mina finfina kålrotslådor tagit plats, men den blåvägrade.. Lyckades inte ladda ner bilden, bara en lååång link..
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: