tittitherese.blogg.se

Om livet och levernet på bondvischan. Om djurena, studierna och ja, livet helt enkelt.

bastu och själen tackar..

Jag vet inte om någon som inte brukar läsa mina facebook statusar läser detta, men OM det skulle finnas nån som inte vet det ännu, så basunerar jag ut det här också: Fredag utan bastu + dopp i dammen duger inte. Det måste vara bastu och framför allt dopp  en fredag kväll. Annars blir det liksom inte veckoslut. Det är lite likadant  med julen, det blir ingen om man inte skurar upp huset först liksom..
 
Det är kanske 5-6 år sedan som gubben grävde en damm åt oss. Jag tvingade honom med och vinterbada, men det fanns nog ingen is då ännu utan det var sen höst. Följande dag satte han grävskopan i backen o vips, hade vi vårt eget vinterbad.
Marken är styv lerjord och där finns en källa, så det funkar hur bra som helst. På sensommaren, om det varit torrt en längre tid är vattennivån så låg att man inte vill simma, fast det nog finns så mycket att det skulle vara fullt möjligt.
"Potten" som den heter är kanske 5x7 meter och på djupaste stället var den från början 3 meter men det är den nog inte mera, men man bottnar inte iallafall. Denna vattenhåla är så gott som Guds underverk, för nåt skönare än att doppa sej efter bastun finns liksom bara ine. Punkt.
Här en sensurerad bild från ett riktigt kallt vinterdopp.. OJ så sköönt säger jag!
( Som sagt det var svinkallt, det ser man på grimasen !   :)  )
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: