tittitherese.blogg.se

Om livet och levernet på bondvischan. Om djurena, studierna och ja, livet helt enkelt.

kuckelikuu klockan tretrettiosju

Ja arma dagar, det är en evig tur att tuppen e vår, annars skulle jag säkert vrida nacken av honom. I natt, klockan 3.37 tyckte han att det var dags att stiga upp. Det är oxo en evig tur att grannarna inte hör honom ända in, i sina sovrum (hoppas jag). Han var säkert exalterad, kanske han kände på sej att det var ny fru på gångs.
 
Vi skulle fara med svärmor efter en silkestupp åt hennes silkeshöns som blivit änkor så där lite knall o fall.
Vi rantar i väg med navigatorns hjälp (vad gjorde folk före deras tid ??) ända till Pöytyä eller nåt sånt. Långt var det iallafall.
Väl framme så köper svärmor förutom tuppen,  2 höns. Hon var väl förberedd, svärfar hade sagt att hon skulle ta mera pengar med (fast han brukar vara av den åsikten att det räcker med dom hon har) , o dessutom hade hon 2 burar, så det var liksom förutbestämt. Nå, svärmor köper sej en fin grå höna. Jag fick en svart. Hon e jätte fin! Hon liknar en av hönorna i Disney filmen där hönsen försöker fly,vet inte vad den heter på svenska, Chicken run på engelska. Hon har häftiga mamelucker, precis som hönsen i filmen. Jag tror hon ska heta Klara.
 
Hemkommen från det äventyret skulle jag bara köra förbi torken och titta på när gubben jobbade, men inte hade jag hjärta att låta honom slita ensam, så nu e jag så slut som jag kan bli.. Bra om jag får eld i bastun.. Betongen kom idag och den skulle "stålslipas".. Det var inte så lite jobb med det. Det blir nog säkert svenskfinlands finaste silo bara den e klar :)
 
Ha det bra !
Titti
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 mamma
skriven :

den liknar faster eller moster som fanns i bromarv

Svar: hönan?
Titti

2 Jessi
skriven :

Jätte roligt att du börjat blogga! Så skönt att få skriva av sig och lite använda den som en dagbok där man sen kan se tillbaka :) Måste lägga till dig i min länk lista så hittar jag snabbt till din blogg ;) Ha de bra, kramis!

Svar: ja det kan behövas lite ventiler imellanåt :) , fast alla dagar har man knappast nåt klokt (?) att säga!
Titti