tittitherese.blogg.se

Om livet och levernet på bondvischan. Om djurena, studierna och ja, livet helt enkelt.

detta med att köra bil...

 
Jag medger att jag är en feg kusk.. Jag segar hellre efter en långtradare kilometervis, än kör om, ifall jag inte har en raka på minst en kilometer framför mej, och absolut ingen mötende trafik.
På motorvägen (med bra bil, inte min! ) kan jag däremot gripas av omkörningshets.. Det kliar i maggropen när man kör om.. Jag gillar det inte, men på motorvägen  behöver man bara vara rädd för sådana som kollar dåligt i bakspegeln.. Alltså ingen mötande trafik.
 
Men så här på landsbyggden, ja då kör jag ganska sakta, utom på 60 området då gasfoten plötsligt börjar väga.. Det är underligt, kan det vara psykiskt?? Att på 60 området VILL jag köra 80 men på 80 området kör jag helst 70..
 
Idag körde jag ungarna till Brusaby.. Med min lilla loppa, Citroen Saxo, typ 2x1 meter stor.. In klämde sej 3 långbenta ungdomar, deras 1 meter långa ,fullpackade väskor( alltså 3 st) , diverse datorväskor OCH en hund (ingen liten heller, utan en labrador).
 
Fatta,.. min Tyjje (bilen, då) är ett under av rymlighet.. Jag kommer inte på ett bra svenskt ord. På finska TILAIHME ! På riktigt i min pyttebil klämde allt detta in sej.. Men sedan var det också proppfullt..
 
På vägen från Kimito, dit det "bara" är typ 85 km, men det känns som minst 120, är vägen helt sjukt kurvig,backig och smal på sina ställen.. DESSUTOM är den nyasvalterad på sina ställen..
 
Här kommer fega Titti in i bilden.. Nyasvalt,regn,mörker,kurvor,smal väg = absolut max 70 km/h. Dessutom VIMLAR denna väg av hjortar.. Jag skulle köra 60 om jag skulle täckas..
Jag blir gråhårig med alla medtrafikanter som skall köra om mitt i kurven, mitt i backen , på en regnvåt nyasvalterad väg.. Fattar de inte att risken för att hamna i diket är typ 90 %.. Eller är det mej det är fel på?
 
Vi bor på ett otroligt dumt ställe.. Platsen är rena bondvischan, men vägen som går genom byn, drar åt sej alla kamikatse förare.. Man skulle komma fram i tid och med livet i behåll med att köra 60-70 på vägen, som ÄR kurvig och har dålig sikt på alla ställen.. Men detta fattas inte av de flesta, som bränner förbi  med 90-100 i glaset..
Jag har velat ha hästen hemma , då när jag hade häst, men med denna väg är det hopplöst.. Då alla (eller många) använder den som om det vore en motorväg. Man skulle lätt bli pannkaka..
Varför måste man ha så brottom i trafiken??
 
Min Tyjje the Tilaihme:
 
 
 
Och som bonus, dagens bild.. Ett av de bästa jag tagit på länge..
 
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Cessi
skriven :

Nånå Titti, inte är vi alla som kör 100 (gärna lite mer på rakan förbi starkom) på grundsjövägen kamikaze förare, vi är bara hetlevrade :D jag känner den där vägen utan och innan, i mörker och dagsljus och klarar inte av att köra sakta där. Det enda problemet kan möjligtvis vara farbror älg eller fru hjort men det får vara den dagens problem.. Jag litar på min bil, begränsningen är 80 km/h OCH jag saktar alltid ner när någon är ut och motionerar så jag begår inga brott :D sen finns det iaf en grå bil som kör så nitton o tusan så att jag inte hinner med i 120, det skulle inte förvåna mig om den kör förbi så att kottarna strittar utan respekt för andra..
Jag kommer iaf snabbt hem (8 minuter från centrum för att va exakt) ;)
Och på tal om det där kusliga huset så blev jag jätterädd när jag läste ditt inlägg, hui så obehagligt! Jag är också en sån som tror på allt sånt där så jag vågade inte gå ut ensam och mata hästarna, Nicke fick följa med haha! Var nånstans ligger det där huset?

Svar: Huset är mittiskogen... Sjukt kuslig !Kände du dej träffad då, när jag skrev om fartdårar ;)
Titti

2 Cessi
skriven :

Eller nåja, inga stora brott iaf, lite överhastighet hit eller dit skadar inte när sannolikheten att stöta på poliser på grundsjövägen är ungefär lika stor som att min katt skulle börja prata :D

Svar: Huset är mitt i skogen och sjukt kusligt även mitt på ljusa dagen..Cessi, kände du dej träffad när jag skrev om fartdårarna ;) ?
Titti