tittitherese.blogg.se

Om livet och levernet på bondvischan. Om djurena, studierna och ja, livet helt enkelt.

höstmarknad

I Ekenäs är det höstmarknad varteviga år. Jag har inte varit där alltför flitigt. När barnen var små var vi några gånger, men sedan hade jag paus på över 15 år.. I fjol var jag där helt ensam, tyckte inte det va värt nåt. I år var jag där med svägerskan  och dottern + svägerskans dotter och det var helt okej.
Jag hade en enda sak jag tänkte att jag kanske skulle köpa. Papper. Förr har där varit gubbar som skrikit och satt kilovis med papper i en kasse som inte varit så dyr att köpa. Dottern har blivit kräsen med sina tecknepapper, allt duger inte längre, men jag skulle ha behövat anteckningspapper. Dock fanns inte en enda pappersgubbe där.
 
Däremot åt vi plättar, köpte plånbok och lakrits och så hittade jag en bedårande höna på loppis, en sån där som man kanske ska ha till socker.
Det är ett underligt ställe, det finns egentligen inget att köpa, men om någon skulle smälla en 200 euros sedel i handen på mej, så skulle den nog vara slut innan dagen var det. Jag skulle nog ha hittat någon mössa, tröja, handskar, härlig äkta parmesanost, ja, och en massa annat.
Däremot skulle jag aldrig köpa torkad frukt. Tycker det verkar smått ohygieniskt att köra land och rike runt med torkad frukt, den blir ju fuktig, folk nyser på den ..
 
Kanske jag tar en tur dit i nästa år igen. Den som lever får se.
Jag älskar filmen där Emil går på marknad, är det i Backhorva ( eller är det där som auktionen är?) eller Vimmerby eller var. Men det finns hästar och kor att köpa.. En sådan marknad skulle jag gjärna gå på!
 
Min höna :)
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 margita björklöf
skriven :

Då missade du pappersgubben - för jag köpte en rejäl kasse papper! Men han var lågmäld så du kanske inte hörde honom?

Svar: äsch, jag missade honom då :( nu har jag just skrivit slut häftet.. det skulle behövas mera papper!
Titti

2 Tina
skriven :

Fin höna! Jag såg oxå pappersgubben, han stod längs med gatan, typ mellan simhallen och Hakarinne skolan.

3 Sanne
skriven :

Jag hade inte heller varit på marknaden på några år, men jag tyckte den var bättre än senast. Just matutbudet var kiva. Och så fick jag en födelsedagspresent, en hönstavla. Ett taktegel som var fixat som en tavla med en tupp på.

Svar: nää, hittade du ett sådant tegel? jag försökte kolla i förbifarten men såg inget.. du hade väl farit iväg med det.. :)
Titti