tittitherese.blogg.se

Om livet och levernet på bondvischan. Om djurena, studierna och ja, livet helt enkelt.

huualingen -tent !

Jaa-a, då är tiden för den första tenten inne. Jag har ju inte läst knappt ett smack. Tenten lär ska vara urenkel, någonsorts test på om vi alls fattar nåt om nåt.
Det finns vissa risker för att jag hör till dem som kommer att riva håret.
 
Nu har jag läst på cellens uppbyggnad och funktion. det är inte omöjligt alls, bara man skulle ha läst mera.
Sedan har vi nåt som heter vieraskieliperäiset (?) sanat, eller nåt sådant. Alltså ord som används inom sjukvård med utländskt ursprung, typ latin och grekiska.
 
I finska har jag redan lärt mej ett helt nytt ord. ORVASKESI !! Har ni hört nåt dummare namn , och detta är alltså FINSKA! För den som inte heller visste det kan jag upplysa om att orvaskesi heter epidermis på latin = huden, alltså översta hudlagret.
Nåja, det om det, ni märker att jag gjort ett försök i allafall ;)
Nu är det bara resten som inte riktitgt fastnat.
Eftersom jag inte har nån bra bild på nåt klokare än hönsen, så får ni ett färskt foto av dom :
 
Håll tummarna hörni !!
Titti
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 mamma
skriven :

tucker om din gràa hòna den ser fin ut. hoppas att tenten gàr bàttre nàsta gàng. fotot pà soluppgàngen??

Svar: Siri är min vackraste höna :)Soluppgången fick klara sej utan mej, hade ju inte kameran med :(
Titti