tittitherese.blogg.se

Om livet och levernet på bondvischan. Om djurena, studierna och ja, livet helt enkelt.

lavemang

Där har ni vad hemupgiften denna vecka skall handla om. Jag har googlat vattenlavemang, med ytterst dåligt resultat. Hoppas jag får läxan godkänd ändå. Sedan var det en del annat också som vi skulle hålla koll på, angående tarmtömning. Håhhå.
Detta + att jag har börjat läsa på tenten ( i tid !!! ) har underhållit mej hela veckoslutet. Dessutom kvällsskift både lördag och söndag. Inte hinner man med något normalt, som att städa eller laga mat. Tur att ungarna är stora, och kan hjälpa till.  Jag fattar verkligen inte hur de, med småbarn klarar av att studera.
 
Regnet öser ner där ute, vilket är tur, då har man bättre ro att läsa. Men annars skulle det få sluta regna, Jag vet inte hur gubben skall fixa in skörden från åkrarna snart.
 
Nej, om man skulle ta och fara på jobb en sväng...
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 margita björklöf
skriven :

Vattenlavemang används ju sällan nuförtiden - när jag studerade (Färdig 1989) användes det ju inför alla slags undersökningar! Nuförtiden används bara olika vätskor att inta per os för tarmtömning inför undersökningar och någon gång kanske ett microlax eller klyx, intresant hur allt ändrar! Vattenlavemang var jobbigt speciellt om man hade någon äldre patient som inte klarade att hålla vattnet alls :))
Och viktigt att vattnet skulle vara kroppstemperatur jumt samt att rektalröret skulle fyllas före man släppte in det för att undvika luft i tarmen. Håhå jaja!

Svar: tack för infot :) allting ändar hela tiden..
Titti