tittitherese.blogg.se

Om livet och levernet på bondvischan. Om djurena, studierna och ja, livet helt enkelt.

barndomsminnen en ledig lördag..

Oj vad skönt med ledig lördag. Lördag är den dag jag helst vill ha ledig..
 
Idag hann jag med att läsa till tenten.. (vena cava superior.. ;)  ) Samt gosa lite med hönsen.. Snart ser man ingen skillnad på Greta och Grace.. Hur skall jag sen göra?
 
Var ut och gå med svägerskan, vädret var helt underbart!! Varmt och soligt.
Sedan var jag efter potatis från landet, ingen potatis i världen går upp mot de som är helt nyplockade. Usch så goda dom var.
Sedan ringde grannens gubbe som sitter med sitt livs första sjukledighet och frågade om jag skulle hänga med på gårdsmarknad, med närproducerat till Westerby gård. Ja, det lät ju inte helt fel, så jag hände med. Båttur dit, ( skulle jag vinna 5 miljoner euro skulle jag skaffa båt och ett skärgårdsställe...absolut!)
Väl framme regnade det, naturligtvis.. Men det fanns allt möjligt  till salu, marinerade vitlökar, korvar, kött, fisk, garn, grönsaker,  senap, äppelpaj mm mm... Köpte soppkött, nyrökt lax, senap ..
 
Mötte gamla bekanta, det var roligt att tala en stund med dom!
 
På tal om skärgårdar är mitt barndoms skärgård oförglömligt.. " Bataklang".. Där finns minnen från barndomen i det oändliga..
Papegoijan Lura som rymde och satt i en trädtopp,  pappa byggde en trähäst åt mej,  massor med skogsbässar, stora vida skogen där jag gick ensam som pytteliten, efter posten ( som vuxen var skogen typ 300 meter lång..) bastu varje dag,  rökt fisk,  plättar med kardemumma i,  stora röda tekoppar med vita prickar..  hett sovrum, Lonkero i kyllådan,  utedasset långt borta (säker var det nära på riktigt).. Båtturen ditmed äckligt grunda ställen där man såg havsbottnet, och farbror Erik som gjorde extra piruetter med båten, och som strödde sårpulver på berget när jag hade ramlat och slått mej fördärvad.. Vädernyheterna på radio,  då man måste vara helt tyst. .Åskan,  matttvätten,  musslorna vid bryggan,  hundarna Sweetie och senare Chiara, Och farbror Eriks söndagskläder..Han var ett orginal.
Jag blir helt sentimental och tårögd..
 
Det var tider det.. Härliga Bataklang!! Namnet stod uppe i taknocken och var dit spikat med såna där gammaldags ölkorkar.. Alltså själva korken av riktig kork, som förr fanns innanför ölflaskans plåtkork.. Om ni fattar hur jag menar..
Ja, det var en tidsresa så här helt appropå..
<3 Bataklang <3
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 mamma
skriven :

jo det àr fina minnen. vad gòr man nàr man gosar med hòns? kommer du ihàg att eric gick och skòlja en socka àt gàngen i havet.

Svar: nää, det har jag glömt.. men jag mindes ju plötsligt måsen Patte, som fick mina nappar..och hundgravgården..och en MASSA annat.. nå man talar lite me dom.. typ pootpottpootttt.. ;)
Titti

2 mamma
skriven :

aj jag trodde du tog dom i famnen och kramade dom

Svar: :)Det också! Dom små är rätt så keliga(heter det så?) av sej.
Titti

3 mamma
skriven :

dom med massor av grunkor pà benen?

Svar: hahhaaa :) just dom!O nu kom jag ihåg Eric med hans sockor..
Titti