tittitherese.blogg.se

Om livet och levernet på bondvischan. Om djurena, studierna och ja, livet helt enkelt.

nya rön...matlagning vet ni !

Igår var det min farmors begravning.. Den var lugn och vacker. Begravningar är alltid ledsamma, fast man vet att den som gått bort inget hellre ville. Nu vet jag ju inte hur Famo tänkte när tiden blev inne.
Men för nåt år sedan var hon beredd. Hon ville träffa Fafa och sin dotter. Hoppas hon har återsett dem.
Frid över Famo Gunhild  <3
Det var mitt i det sorgliga roligt att träffa kusinerna och annan släkt.. Vi ses ju så fruktansvärt sällan. Borde förbättra oss på det !
 
 
Sedan de nya rönen.. Tiina ville veta mera om mitt matlagas och bakas ! Detta är ju ganska lustigt för jag hatar att baka, och laga mat gör jag så att jag ser vad jag har i skåpet, eller också får jag en plötslig insikt i vad jag VILL göra.. KAN kan jag inte alls. Idag fick jag en idè om att göra frikadeller, vilket jag aldrig någonsin gjort förut. Hos frissan sist,  talade vi om matlagning och dessa frikadeller var en av hennes bravurer..
Så frikadeller med spagetti blev det ! Köttbullar med lite fetaost i ( samt diverse ingredienser, då jag passade på att tömma några burkar från kylskåpet..Lite smetana och gurksallad :) ), kastade jag i tomatsås, sedan stoppade jag in hela kastrullen i ugnen nästan en timme.. Kokade spagetti till - klart !
 
I vanliga fall gör jag mat så att jag bara kastar i vad som råkar finnas.. Det är improvision till 100%.
Konstigt att det blivit så,för min mamma är en slavisk reseptföljare och kastar inte i 4 pepparkorn om det står 3 i reseptet, och min pappa är lite rädd , då det gäller kryddor och nya saker..
MEN ABSOLUT LÄCKER MAT GÖR DE BÅDA TVÅ  !!! Som sagt. jag är en usel kock, detta också att undra över då föräldrarna vet vad dom gör ;)
Mamma är en hejjare på italiensk, underbart god mat, occh pappa lagar de godaste grytor och grillar som en Gud :)
Detta vill jag påpeka då jag vet att båda läser min blogg :)
 
Så här blev frikadellerna... Fotot är inte heller i klass med proffsen, men det är inte att undra på. Gott var det i allafall, enligt mej själv  ;)
 
 
 
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Tiina
skriven :

Kiitos :)

Svar: Mitäpä tuosta, jos teen jotain gourmeeta toistekkin laitan heti tänne tiedon.. ;)Huom.. gourmeeta.. yleensä yritän kyllä päästä niin vähällä kuin mahdollista !
Titti

2 Anonym
skriven :

Mums :)

Svar: :)
Titti