tittitherese.blogg.se

Om livet och levernet på bondvischan. Om djurena, studierna och ja, livet helt enkelt.

PISSFÖRBANNAD !!!

Fy tusan!! Jag har varit en godtrogen, blåögd idiot (som vanligt).
Har på nåt sätt levat i tron på att när burhönstiden är förbi, så får man  inte längre ha sina produktionshöns i bur, och dom har det bra, åtminstone lite.
På äggkartongen står det , hur det nu översätts från finskan, men golvhöns= hönsen har golv att gå på( i mina ögon har de då strö att spärta i och ett golvutrymme som man kan kalla golv !!)
Sedan finns det virikekanala= nånsorts hönshus där hönsen har nåt att göra, enligt reklamen rastypiska saker, som just spärta, sitta på pinne, lägga ägg i ett bo osv.
Men NEJ ! Nu har då mina ljusblå ögon öppnats och det med besked! Ett hönshus som får kalla sej för golvhönshus
ser det ut så här :
GOLV ?? Kan man kalla det där nätet golv? Hur många cm per höna är det??
 
Sedan i det där andra hönshuset där man får intrycket av att dom får leva livet som höns bör ser det ut så här:
Alltså på riktigt!!!??????? En sittpinne, alldeles för tunn, hela 15 cm/höna, av metall... FÅR man för fan kalla det sittpinne??Och på golvet där det skall finnas spärtmaterial för rastypisk beteende??DET lär vara en bit torvmatta.. OJ, vad hönsena blir glada..Och värpa får dom bakom en plastskiva på nätgolv.. WOHOO!
 
Och detta täcks dom marknadsföra för icke vetande kunder som något som hönsena skulle leva lyckliga i !?
BULLSHIT !!
Jag fattar att inte alla kan ha några höns för hemmabehov.. Men i Sverige har jag sett foton på höns i produktion som ändå fått gå ute/levt ett lite normalare liv.. Är det bara i Finland vi dumma blåögda konsumenter tror på vad det står på äggkartongen?? Eller finns det länder där produktionshönsen lever ens lite lyckligt..
Det är ju helt felformulerad reklam som bara har i sinnet att lura köparen. Tänker för fan aldrig mera köpa en enda kartong ägg.
 
Nu är jag pissförbannad !
och jo jag vet att det är hyckleri dessutom, för jag äter kött och de stackars djuren har det inte bättre alls.
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Sussi
skriven :

Usch, jag som ha köpt just de kartongerna där det står att hönsen ska få leva på ett rastypiskt sätt. Bättre förstås än att köpa där det står att det är från burhöns. Men ändå... Synd att det int finns ett bättre val för de konsumenter som verkligen skulle vilja köpa ägg från höns som får leva lyckligt. Eller finns det? Sku också vilja ha mitt eget hönshus :)

Svar: Jag tror faktiskt att det är det ända rätta ;) Jag rekommenderar varmt!Jag är tyvärr okunnig i hur det står till, jag är dessutom skenhelig, för jag VILL inte veta.. det är lättare att fortsätta köpa sånt där, om man inte vet.. :(
Titti